آیات الهی

خداوند به زودی آیاتش را به شما نشان خواهد داد پس عجله نکنید
  • خانه 
  • سنریهم آیاتنا فلا تستعجلون #مراقب باشید #بوی_بهشت 

معلم نیکی ها

13 خرداد 1401 توسط آفتاب

[۱] آیا وظیفه‌ی معلم در نظام اسلامی با غیر‌اسلامی یکسان است؟ معلمان غیر از آموزش کتب درسی چه مسئولیت دیگری دارند؟ شاخص ارزشمندی شغل معلمی در نظام اسلامی چیست؟ دین اسلام علاوه بر سامان دادن به امور فردی، به جامعه و فعالیت‌های اجتماعی نیز توجه شایانی دارد. «انسان‌سازی» خشت اول «جامعه‌سازی» و «نظام‌سازی» است که همگی پایه‌های «تمدن‌سازی» هستند. مردم ایران در پرتو انقلاب اسلامی به اصول اجتماعی دین جامه‌ی عمل پوشاندند و به سوی آرمان‌شان، که تشکیل امت متحد اسلامی است، گام برداشتند. برای رسیدن به تمدن اسلامی «شکوفا»، وجود یک «نسل انقلابی» ضروری است.
[۲] آموزش‌وپرورش متولی تربیت نسلی «خودساخته»‌ است که «دلباخته‌ی بازمانده‌های تمدن‌های منسوخ» نباشند. معلم مسئول تربیت افرادی با «هویّت ایرانی ـ اسلامی محکم و عمیق»است، که «دانا، دانشمند، کارآمد، ماهر، آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنّت‌های ایرانی» باشند. برای نقش‌آفرینی موثر در مسیر مستقیم به سمت اهداف انقلاب، «بنیه‌ی معنوی»، «انگیزه» و «ایمان» افراد مهم است. کسانی می‌توانند این بار را به سرمنزل مقصود برسانند که اهل «کار»، و «ابتکار»، و«توکل به خدا» باشند.
[۳] کار معلم،هم علمی و هم فرهنگی است، که فراتر از کارمندی در آموزش‌و‌پرورش وصرفا اجرای قوانین بالادستی می‌باشد. فعالیت فرهنگی مطلوب، فعالیتی است که در جهت تحقق اهداف اسلام باشد؛ همچنین روش و نوع اجرا نیز حائز اهمیت است؛ «تصمیم خوب» و «قانون خوب» بسیاری موجود است، اما عمل کردن به این قوانین و سند‌ها ضرورت دارد. معلمان به عنوان یکی از بازوهای اجرایی در امور فرهنگی کشور، «آتش به اختیار» هستند و لازم است در چارچوب قوانین و مصلحت کشور فعالیت های تربیتی را سامان بدهند. «با ابتکار عمل، خیرخواهی و دلسوزیِ» معلم، تربیت فرزندان انقلاب به نحو احسن صورت می‌گیرد و نسل «شجاع، متدین، غیور، منضبط و خردمند» که موتور محرکه‌ی حرکت به سمت تمدن اسلامی است ایجاد می‌گردد. (دیدار نخبگان علمی جوان۲۸مهر۱۳۹۵)
[۴] جاری شدن معارف اسلامی در جامعه و رسیدن به سبک زندگی اسلامی، نیازمند نظام تعلیم و تربیتی با شاخص‌های اسلامی است. یک بخش مهم در نظام آموزشی جایگاه معلم و خودآگاهی نسبت به این نقش می‌باشد. «در درجه‌ی اوّل هم خود معلّمین باید نقش خودشان را احساس کنند و حس کنند و بدانند چه کار بزرگی بر عهده‌ی آنها است».(دیدار معلمان ۲۱اردیبهشت۱۴۰۱) اهمیت معلمی به اندازه‌ی ساختن و هدایت انسان و به منزله‌ی زنده کردن همه افراد جامعه می‌باشد. وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا.(مائده:۳۲) در روایتی از پیامبر اکرم [صلی الله علیه و آله] معلم و آموزش دهنده‌ی خیر و نیکی، از جمله کسانی است که رعایت حق او، ملاک تشخیص مومن از منافق است «ثَلَاثَةٌ لَایَسْتَخِفُّ بِحَقّهِمْ إلّامُنَافِقٌ بَیّنُ النّفَاقِ: ذُوالشَّیْبَةِ فِی الإسْلَامِ وَ الإمَامُ المُقْسِطُ وَ مُعَلّمُ‏ الخَیْرِ. (میزان الحکمه، ح ۱۳۸۹۶)
[۵] بنابراین شایسته است که خود معلم و همه‌ی افراد جامعه به معلم و معلمی افتخار کنند و این شغل شریف را گرامی بدارند. معلم در نظام اسلامی جایگاه والایی دارد و پرورش‌دهنده‌ی نسلی تمدن‌ساز است. نوع نگاه به انسان در جهان‌بینی اسلام و غرب موجب تفاوت ارزش معلمی در این نظام‌ها می‌گردد. معلم دلسوز و متدین، نسل شجاع و باهویت را می‌پرورد و معارف اسلامی‌ از این رهگذر در جامعه به ظهور خواهد رسید.

دردم از یار است و درمان نیز هم
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: افتخار معلمی تربیت دینی تربیت دینی و انقلابی فرهنگ و هویت ایرانی معلم معلم انقلابی

موضوعات: آیه, یادداشت لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

پیوندهای وبلاگ

  • امام خامنه ای
  • تماس